söndag 23 december 2012

lillejulafton (sleep in heavenly peace)

Det är lillejulafton, dan före dopparedan och jag har värsta julmyset på G. Igår var Amanda, Rebecca och Nalle här för lite julmys med schweizisk-pasta-potatis-ost-mat (gott!), glass, vin och julklappar. Jag somnade nöjd och glad och sov enda till halv tio idag. Fast jag steg inte upp förrän halv tolv då jag släpade mig iväg till Kvantum för att handla, sen gick jag hem till pappa. Där hade vi vår julafton idag eftersom jag och lillebror firar med mamma imorgon och lillasyster åker till sin pappa. Julgröt, skinkmackor och prinskorv till lunch och sen massor av godis till julklappsutdelningen. Jag fick DKNY Be Delicious (favoritparfymen - det gröna äpplet ni vet!), ett egenhändigt stöpt ljus som min lillasyster har gjort, en uggla (ho ho) och en mikrovågsugn. Efter det blev jag så trött att jag nästan somnade, så jag gick hem till mig och sov några timmar.

Nu sitter jag här i köket och lyssnar på julmusik samtidigt som saffransbullarna med vit choklad står i ugnen och knäcken puttrar på spisen. I kylen står vit choklad-fudge med lime och så snart knäcken är klar ska jag sätta igång och göra wienernougat. Efter det ska jag städa undan lite här i lägenheten och sen sätta mig en stund i köket och tända ljus och äta en bulle eller två, jag behöver ha min egen lilla julafton här hemma, det skulle kännas konstigt annars.

Imorgon bitti går jag hem till mamma jättetidigt och sen ska vi äta sill-frukost och öppna julklappar innan min kusin kommer och hämta oss för att köra hem till min moster där det blir julmat, Kalle Anka (trots att det bara är jag som tittar) och julklappsspelet.

Jag är egentligen inget stort fan av julen, men i år känns det ganska mysigt när jag får rå om mig själv här hemma och titta på snön utanför. Jag har det ganska bra egentligen.

God jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar